Actueel

Huis met gunstig energielabel verkoopt sneller

Een woning met een gunstig energielabel wordt sneller verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van TIAS VastgoedLAB. Een woning met een A- of B-label staat gemiddeld een maand minder lang in de verkoop dan een D-label woning. Een woning met een ongunstig label (E, F of G) staat juist een maand langer te koop. Verder blijkt dat kopers ook meer betalen voor een woning met groen energielabel. Een eengezinswoning met A- of B-label werd verkocht voor bijna 10.000 euro meer dan een gemiddeld D-label eengezinswoning. Wel van belang TIAS onderzocht 60.000 in 2016 verkochte woningen twee keer. Bij de eerste analyse werd gekeken naar vijftien factoren die van belang zijn voor het kopen van een huis. Dus bijvoorbeeld de locatie, de prijs, de leeftijd van de woning, het onderhoud en dergelijke. Bij de tweede analyse voegden ze daar één variabele bij: het energielabel. Er blijkt verschil te zitten tussen beide analyses. "Daaruit kunnen we opmaken dat een energielabel wel degelijk een rol speelt bij de aankoop van een huis." Dit staat dus los van hoe goed of slecht de locatie, de prijs of leeftijd van de woning is.  Volgens hoogleraar Dirk Brounen van TIAS komt dat vooral doordat een label meer informatie geeft. "Een huis is een tweedehands product. De verkoper weet altijd meer dan jij. Zo'n label geeft de koper iets meer informatie, maar vooral de bevestiging dat wat hij koopt goed is." TIAS onderzocht ook huizen zonder definitief energielabel. "Dat mag officieel niet meer, maar er zijn er nog een aantal die dat hebben. Daarbij zien we dat die woningen gemiddeld een maand langer in de verkoop staan dan die met energielabel." NVM De NVM herkent zich in het onderzoek, maar geeft wel aan dat woningen met een A- of B-label per definitie meer in trek zijn. "Mensen willen gewoon graag een kant-en-klare-woning. Die hebben meestal een goed energielabel. Maar het label is niet doorslaggevend", legt voorlichter Roeland Kimman uit. Volgens hem kijken mensen wel steeds meer naar duurzaamheid. "Ze willen een energierekening die past bij deze tijd. Maar je ziet nog altijd dat een nieuwe keuken belangrijker is dan een energielabel." Bovendien ligt het volgens Kimman er heel erg aan waar de betreffende woning staat. "Er zit een immens verschil tussen een zogeheten verkopers- of kopersmarkt. Amsterdam bijvoorbeeld is een verkopersmarkt. Er is meer vraag dan aanbod. Daar kijkt een koper echt niet naar een label. Die is allang blij als hij een bod kan doen. In buitenstedelijke gebieden heeft een koper meer keus en zal dan sneller ook het energielabel mee laten spelen in zijn overweging." Toch ziet de makelaarsvereniging ook in buitenstedelijke gebieden niet heel vaak dat de verkoper ervoor kiest het label op te krikken voordat hij het verkoopt. "Mensen verkopen hun huis vooral om weg te gaan. De meesten hebben geen zin om daar nog in te investeren." Een conclusie die Bouwend Nederland eerder al trok.

 

Terug naar overzicht