Jongeren overspoeld met reclame in filmpjes van YouTubers
Een zak chips, bh's, flessen frisdrank of een merktrui. Voorbeelden van producten die hun weg vinden naar de online filmpjes van populaire vloggers en YouTubers. Ze verdienen eraan. Sommigen zelfs zoveel dat ze ervan kunnen leven.Het Commissariaat voor de Media onderzocht de twintig populairste YouTubers van Nederland. Negentig procent van hen bedient zich van reclame, bijvoorbeeld door het promoten van producten in hun filmpjes.De filmpjes zijn populair. Bij jonge kijkers en daarom dus ook bij de adverteerders. Want op zoek naar jongere doelgroepen laten de adverteerders steeds vaker traditionele media (kranten, tv en radio) links liggen. Uit een wereldwijd onderzoek is al gebleken dat 2017 het jaar wordt dat adverteerders meer geld online zullen uitgeven dan aan bijvoorbeeld dure tv-reclames.De markt voor reclame in vlogs en Youtube-filmpjes is zo groot, dat er al makelaars zijn die bemiddelen tussen makers en adverteerders.Een van de belangrijkste redenen om voor online filmmakers te kiezen: er gelden nauwelijks tot geen regels voor het maken van reclame. "Sancties en boetes zijn niet mogelijk volgens de wet", zegt het Commissariaat voor de Media. Wel komen er mogelijk nieuwe Europese richtlijnen.Volgens bestaande Europese richtlijnen mag sluikreclame bijvoorbeeld niet. Dat betekent dat vloggers en YouTubers moeten melden dat ze reclame maken. Maar of ze dat doen? En wie dat controleert? De controleurs van het Commissariaat voor de Media die de radio, tv en kranten in de gaten houden, komen zeker niet toe aan het controleren van de vele duizenden internetfilmpjes die voor een Nederlands publiek worden gemaakt.Het Commissariaat wil de bewustwording onder het, doorgaans zeer jonge en beïnvloedbare, publiek nu vergroten en zelfregulerende activiteiten van de filmmakers bevorderen.
Terug naar overzicht