Kleding, eten en meubels: het geld rolt weer
Niemand voelt beter dat de economie aantrekt dan de winkelier. Er zijn minder werklozen en meer mensen aan het werk, die hebben dus meer inkomen, de huizenprijzen stijgen dus, net als de koopkracht. Consumenten durven geld uit te geven en dat merken ze in de supermarkten, de bouwmarkten en kledingwinkels.
Bouwmarkten en woonwinkels voor meubels, verlichting en vloerbedekking profiteren van het herstel van de huizenmarkt. Mensen verbouwen en verhuizen weer. Toch ligt de omzet nog ruim 20 procent onder die van 2008, het jaar dat de financiële crisis uitbrak, heeft het CBS becijferd in zijn kwartaalbericht over de detailhandel.
Kledingwinkels zagen vorig jaar de omzet met bijna 4 procent stijgen, de eerste omzetstijging sinds 2007. Vooral de laatste maanden ging het met 10 procent omzetstijging hard, ook geholpen door het koude winterweer en de feestdagen. Toch liggen de verkopen, de aantallen, nog onder het niveau van 2008.
Slijters
Maar niet alle winkeliers zien meer klanten. De slijters zien hun omzet nog steeds teruglopen. Sinds 2008 zijn de verkopen van wijn, bier en likeur met bijna een kwart afgenomen. Deels is dat toe te schrijven aan de accijnsverhogingen van in totaal 12,7 procent, zegt het CBS.
Ook schoenenwinkels en elektronicawinkels kampen nog met omzetverlies. De schoenenomzet loopt al sinds 2011 terug, die bedroeg vorig jaar bijna 10 procent. Vergeleken met 2008 is de omzet van zowel schoenenwinkels als elektronicawinkels met meer dan een kwart afgenomen.
Webwinkels zetten hun opmars juist door en boekten de grootste omzetstijging ooit. De omzet steeg in vergelijking met 2015 met bijna 20 procent. Vergeleken met 2010 is de omzet zelfs 85 procent hoger.
Terug naar overzicht